Slecht nieuws gesprekken

Over de opleiding 'Slecht nieuws gesprekken'

Doel
 
Niemand brengt graag een onaangename boodschap, maar elke leidinggevende is wel eens genoodzaakt om een slechtnieuwsgesprek te voeren. Een slechtnieuwsgesprek kan gaan over verschillende onderwerpen, maar in elk geval weet de leidinggevende dat de medewerker de boodschap niet graag zal horen. Daarom worden deze gesprekken wel eens uitgesteld of zelfs niet gevoerd.
Daarom is het van belang dat de leidinggevende weet hoe je dergelijke gesprekken moet aanpakken, zodat de situatie niet uit de hand loopt. Door de medewerker in het spoor van het gesprek te zetten, weet hij al wat hij kan verwachten en zal hij meer open staan voor wat er gezegd gaat worden. Iedereen reageert anders op slecht nieuws en moet de kans krijgen om te reageren. De emoties opvangen, hier ruimte voor laten en deze niet persoonlijk nemen, zal de medewerker helpen om het slechte nieuws een plek te geven.
 
Doelgroep
 
Deze opleiding richt zich naar medewerkers die binnen hun omgeving reeds een leidinggevende functie hebben of in de toekomst gaan opnemen.
 
Deelnemers
 
Minimum aantal deelnemers: 4   
Maximum aantal deelnemers: 12
 
Vereiste voorkennis
 
Geen
 
Programma
 
    • Inleidende groepsdiscussie
    • Doel van een slechtnieuwsgesprek
    • De voorbereiding
    • De opbouw
    • Actief luisteren
    • Opvangen van emoties
    • Omgaan met agressie en weerstand
    • De valkuilen
 
Duur
 
1 dag opleiding
 

Vraag opleiding aan